Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Tegenwoordig is langdurig zitten, ook wel sedentair gedrag genoemd, een gewoonte. Dagelijks zit men zeker wel acht uur lang stil. Dit soort gedrag neemt gezondheidsrisico’s met zich mee. Het remt namelijk de doorbloeding van onze spieren.

Met sedentair gedrag wordt alles met een erg laag energieverbruik bedoeld. Denk hierbij aan televisie kijken, in de schoolbanken zitten, op werk zitten, liggen en computeren. Langdurig zitten kan op korte termijn schadelijk zijn voor de spieren, gewrichten en botten. Op langer termijn is de kans op het krijgen van diabetes 2, hart- en vaatziekten groter. Veertig procent van de mensen die dagelijks langer dan 11 uur zitten, hebben meer kans op vroegtijdig sterven dan mensen die vier uur op per dag zitten.

Oorzaak
In het lichaam vinden er continu omzettingsprocessen (stofwisselingen) plaats. Dit zorg ervoor dat voedingsstoffen zich omzetten naar energie en dat suikers en vetten worden afgebroken. Mensen die langer dan vier uur op een dag zitten, vindt het omzettingsproces onvoldoende plaats.

Sedentair gedrag op de werkvloer
Om gezondheidsklachten voor te zijn, is het belangrijk dat zitgedrag aangepakt wordt. Werkgevers kunnen hierin een rol spelen, namelijk door het opzetten van een bedrijfsgezondheidsbeleid. Het doel is om medewerkers meer in beweging te krijgen. Dit wordt onder andere gerealiseerd door het onder handen nemen van de fysieke omgeving. Hierbij wordt het gebruik van een skippybal gezet, zit- en statafels met hierachter loopbanden, de mogelijkheid om staand te vergaderen en het plaatsen van fietsen.

Maar de werkgever draagt hierin niet alleen de verantwoordelijkheid. De verwachting is dat de werknemer zelf bewust is van het regelmatig wisselen van de houding. Het advies is dat de werknemer na gedurende 20 à 30 minuten zich van de werkplek losmaakt en voor enkele minuten in beweging komt. Ook kan de werknemer met de middagpauze buiten een wandeling maken. Door dit binnen de organisatie te stimuleren, kunnen werknemers zorgen voor een goede conditie van de eigen lichaam. Ten slotte zorgt beweging ervoor dat de hersenen beter doorbloed raken. Met als gevolg dat de creativiteit toeneemt en dat er efficiënter gewerkt wordt. Kortom, tijd om in beweging te komen!

Terug naar overzicht