Thuiswerken tijdens de coronacrisis | Tips & Tricks

Hoe dan?
Spelende kinderen in huis, een blaffende hond op de achtergrond en een partner die druk is met alle telefoontjes, terwijl u met uw laptop aan een te hoge eettafel zit. Met andere woorden: een dag vol afleiding en risico’s op lichamelijke klachten.

In veel gevallen is dit nu de realiteit
Op zondag 15 maart jl. werden nieuwe aanvullende maatregelen aangekondigd om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Werkgevers worden onder andere geadviseerd om, waar dit mogelijk is, medewerkers thuis te laten werken. Soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan; thuis hebben we immers niet altijd de faciliteiten tot onze beschikking die we op het werk wel hebben. Hoe kunt u als werkgever uw medewerkers adviseren over het thuiswerken, zodat zij hun werk goed kunnen blijven doen?

En hoe voorkomt u dat zij fysieke klachten ontwikkelen door een verkeerde werkhouding?
Als u het BlijWerkt vraagt, is sleutel tot succesvol thuiswerken: communicatie, bewustzijn van de werkhouding en variatie.

Thuiswerken: wees creatief!
Thuiswerken is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Echter, het verschil tussen een dag thuiswerken of wekenlang thuiswerken is groot. Thuis liggen er veel afleidingen op de loer. Zeker als er een heel gezin thuis aan het werk is. Bovendien vergroot regelmatig thuiswerken het risico op fysieke klachten, zoals nek-, schouder- en polsklachten. De werkplek op het werk is vaak veelzijdig instelbaar, waardoor er een optimale werkhouding gecreëerd kan worden. Op de thuiswerkplek ontbreken deze mogelijkheden vaak. Ondersteun uw medewerkers in deze periode, door ze bewust te maken van een optimale werkplek en een goede werkhouding. Soms is dat even roeien met de riemen die je hebt: wees daarom creatief in oplossingen.

Een paar praktische tips voor u en uw medewerkers!

Bewustzijn van de werkhouding

  • Een goede werkhouding
    Niet iedereen heeft de beschikking tot een kantoortje in huis. De keukentafel lijkt dan al snel de beste oplossing. Let er dan op dat de armen in een hoek van 90 graden ontspannen op de tafel kunnen rusten en dat ook de knieën in een hoek van 90 graden staan. Is de stoel te laag? Plaats dan een stoelverhoging of een stevig kussen op het zitvlak. Is de stoel te hoog? Geen probleem, een stapel oude boeken of een leeg krat bier doet wonderen. Plaats deze onze uw voeten, zodat uw knieën alsnog in een hoek van 90 graden staan.Zorg er daarnaast voor dat het beeldscherm van uw computer op ongeveer een armlengte afstand staat. De bovenzijde van het scherm bevindt zich op ooghoogte. Is het scherm niet verstelbaar? Verhoog hem dan door bijvoorbeeld een pak A4-papier onder het beeldscherm of de laptop te leggen.
  • Een goede werkplek
    Zorg voor een opgeruimde werkplek, hiermee wordt een groot deel van eventuele afleiding voorkomen. Zorg ervoor dat er voldoende daglicht op de werkplek aanwezig is. Eén thuiswerkdag met alleen kunstlicht is al vermoeiend voor de ogen, laat staan als dit op een langere periode aankomt!
  • Houd het ritme erin!
    Het ritme raakt vaak een beetje zoek wanneer er vanuit huis gewerkt moet worden. Wanneer u naar het werk gaat, zit er een ritme in: douchen, aankleden, eten en gaan. Probeer dit ritme vast te houden, ondanks dat u niet naar uw werk gaat. Het aanhouden van het ritme zorgt voor structuur en productiviteit. Trek dus uw normale, dagelijkse outfit of zelfs uw werkkleding aan.

Variatie

  • Blijf in beweging 
    Langdurige statische belasting zorgt voor minder productiviteit, spanning in spieren en verminderde concentratie. Varieer daarom van werkhoudingen, zodat de statische belasting minder is. Naast het variëren van werkhoudingen, is het advies om ook te variëren in bewegingen. Denk hierbij aan lichamelijke beweging en oefeningen. Wissel af door bijvoorbeeld staand of lopend te telefoneren. Of neem een korte pauze waar u een wandeling maakt of een aantal oefeningen doet, om het bloed weer te laten stromen. Bijvoorbeeld: Schouderbladen samentrekken. Deze oefening kunt u zowel staand als zittend doen:

    • Trek de schouderbladen 3 x 10 keer naar elkaar toe;
    • Tussendoor even ontspannen;
    • Herhaal dit 2 keer per dag

Communicatie 

  • Maak duidelijke afspraken
    Maak goede afspraken met uw huisgenoten. Net als wanneer u op uw werk bent, kunt u niet altijd worden gestoord door de thuissituatie. Door iedereen duidelijk te laten weten wanneer u werkt, wanneer u een vergadering via conference call heeft en wanneer u pauzeert, schept u duidelijkheid en rust voor thuis.  Met kinderen thuis werkt het vaak toch een beetje anders. Breek dan de dag in stukken. De tijd tussendoor kunt u met uw kinderen bezig zijn. Ook hierbij geldt weer: maak duidelijke afspraken met uw huisgenoten, zoals het afwisselen van de werkuren of het spreiden hiervan. Maak ook goede afspraken over de werkplek. Zoek bijvoorbeeld een rustige ruimte op, waar u ongestoord kunt werken, zoals de slaapkamer. Houd dan wel de correcte werkhouding in acht.
  • Houd contact met uw collega’s
    Het is belangrijk om elkaar goed op de hoogte te houden, zeker wanneer er op afstand van elkaar gewerkt wordt. Vraag als leidinggevende of uw medewerkers tegen uitdagingen aanlopen tijdens het thuiswerken en bespreek hoe u dit samen kunt oplossen.

BlijWerkt denkt graag met u mee

We begrijpen natuurlijk dat iedere thuissituatie anders is. Dit vraagt om adviezen op maat. In deze onzekere tijd helpt BlijWerkt u en uw medewerkers graag met bruikbare adviezen en bij het creëren van een goede thuiswerkomgeving, met als doel: fysieke klachten voorkomen en, indien nodig, verminderen.

Wilt u ervoor zorgen dat uw medewerkers vitaal op de werkvloer terugkeren?

Meer informatie?

Neem dan vrijblijvend contact op met uw vaste contactpersoon bij BlijWerkt voor aanvullende informatie. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 19 99 100 of stuur een mail naar backoffice@blijwerkt.nl.